Munkatársaink

Therapist 1

Erdei Anna

Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karán végeztem tanulásban akadályozottak pedagógiája és szomatopedagógia szakirányon. A mozgás mindig az életem része volt, így szomatopedagógusként szívesen foglalkozom mozgásfejlesztéssel. Az egyetem alatt kezdtem el gyógypedagógusként dolgozni iskolában, később óvodában és gimnáziumban is. Az egyetem után elvégeztem a "Mozgásos gyakorlatok a tanításban, fejlesztésben" című képzést, ahol homloklebeny-torna gyakorlatokkal ismerkedhettem meg. Jelenleg óvodai és általános iskolai színtéren dolgozom. A munkám során fontosnak tartom, hogy a gyermekek számára biztonságos légkört teremtsek, ahol megnyílhatnak és önmaguk lehetnek. Minden gyermeknek egyénre szabott, célirányos fejlesztést szeretnék nyújtani, ezért időt fordítok a szakmai fejlődésemre is. Sok szeretettel, odafigyeléssel fogadjuk a hozzánk forduló gyerekeket és szüleiket, hogy közösen haladjunk a fejlődés útján.

Therapist 2

Kiss Réka

Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán végeztem gyógypedagógusként, tanulásban akadályozottak pedagógiája és pszichopedagógia szakirányokon. Emellett elvégeztem a KMT Akadémia Komplex Mozgásterápia képzését, amellyel jelenleg is mozgásterapeutaként dolgozom budapesti óvodákban. Munkám során azt tartom a legfontosabbnak, hogy egy szerető és támogató atmoszférát alakítsak ki, amiben a gyerekek ki tudnak bontakozni és úgy képesek fejlődni, tanulni, hogy azt észre sem veszik, csupán játékos feladatmegoldásnak érzik a foglalkozásokat. Jelenleg leginkább óvodás korosztállyal foglalkozom, de minden gyermeket, akinek egy kis segítségre van szüksége a fejlődéshez sok szeretettel várok.

Hogyan kezdtük?

Évekkel ezelőtt ismerkedtünk meg, egy gimnáziumban tanultunk. A gimnázium befejezéséhez közeledve kiderült, hogy mindketten a gyógypedagógia szakmát választottuk. Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karát céloztuk meg és szerencsére sikerült bekerülnünk a képzésre. Anna egy évvel előbb kezdett, majd amikor Réka is befejezte a gimnáziumot, Budapesten egy albérletbe költöztünk. Az együttélés során ismertük meg jobban egymást. A közös kávézások során órákat beszélgettünk az ebédlőasztalnál az egyetemi tapasztalatokról és tanácsokat kértünk, osztottunk meg egymással. A szakirányválasztásnál Réka tanulásban akadályozottak pedagógiája és pszichopedagógia szakirányt választott. Anna szomatopedagógiát és tanulásban akadályozottak pedagógiaja szakirányt. Habár lehetőség volt egy szakirányt választani, mindketten többet szerettünk volna tanulni. Az egyetem nagy kihívásokat támasztott elénk, amelyeket igyekeztünk teljes erőbedobással teljesíteni, így több féléven keresztül tanulmányi ösztöndíjra voltunk jogosultak, amelynek összegét később továbbképzésekre fordítottuk. Az egyetemi tanulmányok mellett szerettünk volna minél több gyakorlati tapasztalatot szerezni. Réka évek óta önkénteskedik a természetvédelemben. A madarász táborok aktív résztvevője, szervezője, ahol számos teendője között a gyerekekkel való munkát élvezi a leginkább. Itt tapasztalta meg igazán, hogy mit jelent a gyermekek oktatója mellett a nevelőjüknek is lenni. Az évek során sok tapasztalatot szerzett a különböző korcsoportú gyerekekkel és fiatalokkal való foglalkozásban, amelyben nagyszerű mintaként szolgáltak idősebb kollégái. Később további táborok lebonyolításában is vállalt munkát, így volt lehetősége kamatoztatni tudását. Az egyetem utolsó évében állásajánlatot kapott, így Budapesten óvodások fejlesztésével kezdett foglalkozni. Anna a tanulmányai során megismerkedett egy családdal, amelyet két kedves szülő és egy nyitott, középsúlyos értelmi fogyatékos, autista gyermek alkotott. Az édesanyától és a gyermektől rengeteget tanult az autizmusról. Az egyetemi gyakorlat olyan pozitív élmény volt a felek számára, hogy számos találkozás követte. A kapcsolatot a mai napig tartják, habár a távolság némi akadályt jelent. Rékához hasonlóan, Anna is önkénteskedett nyári táborokban, vállalt gyermekfelügyeletet, valamint hat évig animátorként dolgozott. Az egyetem utolsó évében gyógypedagógusi munkalehetőséget kapott a helyi szegregált általános iskolában, így a diploma megszerzése előtt elkezdett dolgozni a szakmájában.

Röviden a szakirányokról

TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTTAK PEDAGÓGIÁJA SZAKOS GYÓGYPEDAGÓGUS

Rendelkezik a tanulásban akadályozott személyek kognitív, szociális és személyes kompetenciáinak fejlesztését megalapozó szaktudományos és módszertani ismeretekkel. Tisztában van a kommunikációs, kognitív, orientációs, kreatív, szociális és motoros képességek fejlesztésének módszertanával, a tanulási akadályozottság (tanulási zavar, tanulási nehézség) és a magatartási problémák összefüggéseivel. Képes a tanulásban akadályozott (ezen belül az enyhén értelmi fogyatékos), a tanulási zavart és a tanulási nehézséget mutató gyermekek és fiatalok speciális nevelési, fejlesztési szükségleteinek megállapítására, (gyógy)pedagógiai diagnózis készítésére Képes az állapotuk és élethelyzetük javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatok megtervezésére és ellátására, együttműködve a nevelésben, ellátásban, gondozásban érintett partnerekkel. Megjelenhet: óvoda, iskola, szegregált intézmények.

PSZICHOPEDAGÓGUS

Ismeri a tanulási, érzelmi és a viselkedési zavarok, a személyiségfejlődés orvostudományi, pszichológiai, pszichodiagnosztikai, szociológiai, filozófiai hátterét, azok ok-okozati összefüggéseit. Tudja, ismeri a pszichés fejlődési zavart mutató gyermekek (kiemelten az óvodás és iskoláskorúak) pszichopedagógiai, gyógypedagógiai terápiás megsegítésének lehetőségeit, módszereit, technikáit. Képes az érzelmi és viselkedészavarral összefüggő tanulási és magatartási mintázatokat értelmezni, azok hátterét, kialakulásának módját figyelembe véve gyógypedagógiai diagnózist felállítani, majd fejlesztő eljárásokat megtervezni és kivitelezni Megjelenhet: korai fejlesztés, bölcsőde, óvoda, iskola, gyermekvédelem.

SZOMATOPEDAGÓGUS

Ismeri a tartó és mozgató szervrendszer felépítését, működését és működési zavarait. El tudja különíteni egymástól a fiziológiás és kóros mozgásokat. A mozgáskorlátozott személy szükségleteihez, képességeihez illeszkedve, valamint a diagnosztizált állapottal kapcsolatos pedagógiai, pszichológiai és módszertani ismeretei alapján meghatározza a megfelelő szomatopedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, rehabilitációs célokat, tartalmakat, folyamatokat. Mindezek alapján képes fejlesztési, rehabilitációs tervet készíteni. Képes tartó és mozgató szervrendszer funkcionális vizsgálatára. Korrekciós hatású gyakorlatsorokat állít össze, azokat szakszerűen át tudja adni az érintett személyeknek. Megjelenhet: korai fejlesztés, bölcsőde, óvoda, iskola, felnőtt ellátás, súlyosan halmozottan fogyatékos személyek ellátása

  • Ortopédiai és egyéb kórformák (pl.: dongaláb, lúdtalp, gerincbetegségek, akondroplázia (törpenövés), amc)
  • Korai agykárosodás utáni mozgás-rendellenességek (CP)
  • Végtagredukciós fejlődési rendellenességek vagy szerzett végtaghiányok
  • Petyhüdt bénulást okozó kórformák (pl.: dmp, sma, gerincvelő-sérülés, perifériás idegbénulások)
  • Súlyos-halmozott sérülés

Forrás: Benczúr M. (2000). Sérülésspecifikus mozgásnevelés.

Forrás: 18/2016. /VIII.5./ EMMI rendelet alapján

Sokszor feltett kérdés, hogy mi a különbség a gyógypedagógus és a fejlesztőpedagógus között?

Fejlesztőpedagógus: 4 félév képzési idő, pedagógusképzés után szerezhető végzettség, BTMN-nel (beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség) foglalkozhat.

Gyógypedagógus: 8 félév képzési idő, alapképzés, BTMN és SNI (sajátos nevelési igényű) gyerekekkel is foglalkozhat.

Jelenlegi tevékenységeink

Réka a diploma megszerzése után folytatta munkáját Budapesten, óvodás gyerekek mozgásfejlesztésével, gyógypedagógiai fejlesztéssel foglalkozik. Elvégezte a KMT (komplex mozgásterápia) képzést, amely bővítette tudását.

Anna utazó gyógypedagógusként látja el óvódás gyerekek és általános iskolás diákok komplex gyógypedagógiai fejlesztését és mozgásfejlesztését.

Tervek a jövőre

A jövőben szeretnénk minél több családnak segítséget nyújtani. A gyermek fejlődésbeli elakadásai, iskolai sikertelenségei olykor hatással lehetnek a családdinamikára. A gyermek és a környezete folyton kölcsönöshatásban vannak egymással, így igyekszünk holisztikus szemlélettel fordulni feléjük.

Terveink között szerepelnek a folyamatos fejlődési lehetőségek keresése, további terápiás képzések elvégzése. Szeretnénk tudásunkat szinten tartani, tájékozódni az aktuális tanulmányokról. Ha elakadunk, bátran és szívesen kérünk tanácsot kollégáktól, vagy akár a társszakmák képviselőitől. Úgy gondoljuk, hogy a szakmánkban elengedhetetlen az együttműködés a gyermek céljainak elérése érdekében. Ha azt érezzük, hogy a kompetenciahatárunkhoz érkeztünk, nem tanácsolunk további fejlesztő órákat, továbbirányítjuk a családot más szakemberhez.

Szeretnénk, ha idővel minél több szolgáltatás elérhető lenne egy helyen, a hozzánk forduló gyermekeknek, fiataloknak. A Kikelet fejlesztő, a folyamatos fejlődést tartja szem előtt, a színvonal megtartásával, növelésével párhuzamosan.

Nagyon fontos számunkra, hogy a szakmailag megfelelő munka mellett, minél élvezetesebb, vidám hangulatú órákat adjunk, ahol a gyermekek, fiatalok megnyílhatnak és ahova szívesen járnak minden héten. Hisszük, hogy a motivált, kíváncsi, jókedvű gyermek szívesen ismeri meg a világot.

“Az intelligencia egy bizonyos kvantuma velünk születik. Hogy ezt ki tudjuk-e hozni magunkból, környezetünktől függ. Senkiből nem lehet többet kihozni, mint ami benne van. De sokszor fordul elő, hogy kevesebb bontakozik ki, mint amennyi lehetséges lenne.” Vekerdy Tamás

kikeletfejleszto@gmail.com

+36302520825

Tatabánya, Ifjúság utca 23., 2800